ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΔΣ ΣΙΤΑΡΙΑΣ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΦΛΩΡΙΝΑΣ

 

 

 

 

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

  ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΣΙΤΑΡΙΑΣ

    ΣΧΟΛ. ΕΤΟΥΣ  2023 – 2024

 

 

Συντάκτες: Μπούσιου Ευγενία – Προϊσταμένη 

Σύλλογος Διδασκόντων Δ.Σ. Σιταριάς 

 

Εισαγωγή

 

Ο όρος  Εσωτερικός  Κανονισμός Λειτουργίας  αφορά το σύνολο των κανόνων και των όρων που προϋποτίθενται  ώστε να πραγματοποιείται απρόσκοπτα το παιδαγωγικό, διδακτικό και διοικητικό έργο του Σχολείου. Επιπρόσθετα  αποτελεί ένα σημαντικό παιδαγωγικό μέσο που βοηθά στην ομαλή σχολική ζωή, στη συνεργασία, στην αλληλεγγύη, στον δημοκρατικό διάλογο και στην αποδοχή της διαφορετικότητας.

Σκοπός του Εσωτερικού  Κανονισμού Λειτουργίας  του Σχολείου είναι η ύπαρξη ενός υποστηρικτικού πλαισίου του εκπαιδευτικού έργου  και η απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στη μαθησιακή διαδικασία. Επίσης η δημιουργία κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών/μαθητριών, την ανάπτυξη της κριτικής θεώρησης των πραγμάτων και σκέψης και η εξασφάλιση της σωματικής και συναισθηματικής ασφάλειας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.

Με απλά λόγια για να λειτουργήσει το σχολείο μας ομαλά και αποδοτικά θα πρέπει όλα τα μέλη της σχολικής  κοινότητας (μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς) να γνωρίζουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους.

Η τήρηση του Κανονισμού Λειτουργίας του σχολείου μας, που ενέκριναν όλα τα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων, θα βοηθήσει ώστε το έργο και οι στόχοι που θέτουμε κάθε φορά ως εκπαιδευτικοί να μπορέσουν να πραγματοποιηθούν σε πολύ μεγάλο βαθμό χωρίς προβλήματα κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

Θα ήταν πολύ χρήσιμο να αφιερώνατε λίγο από το χρόνο σας ώστε να διαβάσετε σχετικά με τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του σχολείου μας.

 

1 –  Προέλευση – παραμονή στο Σχολείο και αποχώρηση από αυτό

Για λόγους αποφυγής  συνωστισμού κατά την προσέλευση  –  αποχώρηση στη σχολική μονάδα,  έχουν ληφθεί όλα τα απαιτούμενα  μέτρα και έχουν γίνει οι απαραίτητες ρυθμίσεις και παρεμβάσεις  ώστε  να τηρούνται οι αποστάσεις μεταξύ των μαθητών και να μη συμπίπτουν οι ώρες προσέλευσης, αποχώρησης αλλά και των διαλειμμάτων.

Η έγκαιρη προσέλευση βοηθά στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου. Σε περίπτωση που κάποιος μαθητής καθυστερήσει δικαιολογημένα έρχεται στο σχολείο συνοδευόμενος από τον κηδεμόνα του. Σε περίπτωση που η αργοπορία γίνεται κατ’ εξακολούθηση, ο μαθητής θα παραμένει στο γραφείο του Διευθυντή το πρώτο διδακτικό δίωρο.

Ο Διευθυντής είναι υποχρεωμένος για την ασφάλεια των παιδιών να διατηρεί τις  θύρες εισόδου και εξόδου του σχολείου κλειστές καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου. Η Κεντρική και η Βόρεια είσοδοι θα κλείνουν στις 08:30 και θα ανοίγουν στις 13:30 για την αποχώρηση των μαθητών.

Πραγματοποιείται η συγκέντρωση μαθητών στον προαύλιο χώρο πριν την έναρξη των μαθημάτων και  γίνεται η καθιερωμένη πρωινή προσευχή και ενημέρωση των μαθητών από τον διευθυντή για τρέχοντα θέματα.

Όλοι οι   μαθητές θα προσέρχονται από τις 8:00΄- 8:10΄ και θα αποχωρούν στις  13:30.

Οι γονείς συνοδεύουν τα παιδιά έως την είσοδο της αυλής και στη συνέχεια αποχωρούν, προκειμένου να μη δημιουργείται συνωστισμός μπροστά από την είσοδο του σχολείου. Επίσης στην είσοδο παραλαμβάνουν τα παιδιά τους κατά την αποχώρηση και όχι εντός του σχολείου. Οι γονείς δεν πρέπει να βρίσκονται μπροστά από την καγκελόπορτα, γιατί εμποδίζουν την ορατότητα των παιδιών.

Είσοδος και παραμονή στον αύλειο χώρο και στο διδακτήριο οποιουδήποτε προσώπου εκτός των μαθητών/τριών δεν επιτρέπεται. Για οποιοδήποτε θέμα απαιτείται τηλεφωνική επικοινωνία.

Η πόρτα θα κλείνει με το χτύπημα του κουδουνιού, για λόγους ασφαλείας των μαθητών/τριών, αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος. Σε περίπτωση καθυστέρησης οι μαθητές/τριες παρακαλούνται να προσέρχονται στο Α διάλειμμα στις 9:40 – 10:00.

Η ανάγκη τήρησης  της ώρας προσέλευσης (08.00΄μέχρι 08.10΄) και αποχώρησης των μαθητών/τριών (13:30 για το πρωινό πρόγραμμα και 15:00 για το ολοήμερο) είναι ιδιαίτερα σημαντική. Η έγκαιρη προσέλευση των μαθητών/τριών μας στο σχολείο είναι ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων. Η καθυστερημένη άφιξη δημιουργεί άγχος στους/στις μαθητές/τριες μας, αποσυντονίζει την ομαλή λειτουργία του σχολείου και δυσχεραίνει την εφαρμογή του προγράμματος. Παράλληλα η τήρηση του ωραρίου αποτελεί βασική αρχή διαπαιδαγώγησης και συμβάλλει στη δημιουργία αρχών που συνδέονται με τη συνέπεια στη συμφωνία κανόνων, την υπευθυνότητα και τον σεβασμό προς τους άλλους.

Η προσέλευση και αποχώρηση των μαθητών/τριών θα προσαρμόζεται σύμφωνα με τις οδηγίες του ΥΠΑΙΘ.

Δεν επιτρέπεται η πρόωρη αποχώρηση μαθητή χωρίς συνοδεία. Σε περίπτωση που κάποιος γονέας χρειαστεί, για ειδικό λόγο, να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώνει εγκαίρως τον εκπαιδευτικό της τάξης και τον διευθυντή του σχολείου με σημείωμα ή τηλεφωνικώς για την ώρα αναχώρησης και το πρόσωπο που θα το συνοδεύσει (δήλωση αποχώρησης). Το ίδιο ισχύει και για το ολοήμερο πρόγραμμα.

Οι γονείς πρέπει να ενημερώνουν το σχολείο για τα πρόσωπα που παραλαμβάνουν τους/τις μαθητές/τριες μετά το πέρας των μαθημάτων.

Δεν επιτρέπεται να επισκέπτεται το σχολείο κανένα πρόσωπο που δεν έχει άμεση σχέση με τη διεξαγωγή των εργασιών ή την προαγωγή του έργου του σχολείου, χωρίς εξουσιοδότηση από τον Διευθυντή Δημοτικής Εκπαίδευσης. Η είσοδος στο σχολείο δεν επιτρέπεται για διαφήμιση ή πώληση προϊόντων ή προσφορά υπηρεσιών ή για διεξαγωγή εργασίας που δεν αφορά τη λειτουργία του.

 

2 – Συμπεριφορά μαθητών  – Παιδαγωγικός έλεγχος

Συμπεριφορά μαθητών 

Η συνεργασία των μαθητών και η τήρηση των κανόνων του σχολείου είναι απαραίτητοι όροι  για να διατηρηθεί ένα κατάλληλο για εργασία, δημιουργικότητα και μάθηση περιβάλλον. Αποκλίσεις των μαθητών από τη δημοκρατική συμπεριφορά, τους κανόνες που ρυθμίζουν τη σχολική ζωή και τις συνθήκες  της ισότιμης συμμετοχής σ’ αυτή, από τον οφειλόμενο  σεβασμό στους εκπαιδευτικούς και στο έργο τους, στη σχολική περιουσία, στο συμμαθητή/συμμαθήτρια, θεωρούνται σχολικά παραπτώματα και ως τέτοια θα αντιμετωπίζονται άμεσα από το σχολείο.

Για τη διασφάλιση  του σκοπού αυτού οι μαθητές οφείλουν:

  • να συμπεριφέρονται με ευγένεια και σεβασμό στους εκπαιδευτικούς και τους συμμαθητές τους.
  • να βοηθούν τους μαθητές των μικρών τάξεων στα προβλήματα που τυχόν αντιμετωπίζουν (π.χ. να τους δίνουν χώρο για παιχνίδι), όπως και τους νέους μαθητές του Σχολείου, δείχνοντάς τους ότι είναι καλοδεχούμενοι στο νέο περιβάλλον.
  • να συμπεριφέρονται φιλικά σε όλους τους συμμαθητές τους και να προστατεύουν ενεργητικά όσους δέχονται πειράγματα ή άλλου είδους βία.
  • να πετούν τα σκουπίδια τους στους κάδους και όσα ανακυκλώνονται στους ειδικούς κάδους, ώστε το σχολικό περιβάλλον να διατηρείται καθαρό.
  • να χρησιμοποιούν μόνο τις τουαλέτες των μαθητών, σύμφωνα με το φύλο τους και να τηρούν τους στοιχειώδεις κανόνες υγιεινής (π.χ. τα χαρτιά στους κάδους, τακτικό πλύσιμο χεριών, κλείσιμο της βρύσης). Δεν εισέρχονται σε τουαλέτες άλλου φύλου ούτε σε αυτές των εκπαιδευτικών για κανένα λόγο.
  • να τηρούν τη σειρά και τις απαραίτητες αποστάσεις στο κυλικείο.

Οι μαθητές δεν επιτρέπεται

  • να μαλώνουν ή να χειροδικούν ή να ασκούν οποιουδήποτε είδους βία (λεκτική, σωματική, ψυχολογική, διαδικτυακή) προς τους συμμαθητές τους. Η βία απαγορεύεται κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.
  • να προσβάλλουν τους συμμαθητές τους για λόγους σωματικούς (π.χ. για το ύψος ή το βάρος τους), εθνικούς, θρησκευτικούς ή φυλετικούς.
  • να διαδίδουν φήμες ή να αποκλείουν συμμαθητές τους από ομαδικές δραστηριότητες, παρακινώντας και άλλους να κάνουν το ίδιο ή να ειρωνεύονται και να ασκούν κακόβουλη κριτική.
  • να γράφουν ή να ζωγραφίζουν ή να χαράζουν τους τοίχους και τα θρανία.
  • να προβαίνουν σε χρήση ή φθορά πραγμάτων συμμαθητών τους.
  • να φέρνουν στο σχολείο σε έντυπη ή ψηφιακή μορφή υλικό με προκλητικό ή ανήθικο περιεχόμενο.
  • να φέρνουν στο σχολείο αντικείμενα πολύτιμα ή επικίνδυνα.

Διάλειμμα

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται η παραμονή των μαθητών στις αίθουσες ή στους διαδρόμους. Κανένας και για κανένα λόγο δε μένει στην αίθουσα μόνος του. Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού κι ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων,  με τις ανάλογες προφυλάξεις, αλλά και χρόνος ικανοποίησης σωματικών αναγκών.

Οι μαθητές, για οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζουν απευθύνονται στους εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο. Μόλις χτυπήσει το κουδούνι για μάθημα προσέρχονται γρήγορα στην αίθουσα συνοδευόμενοι από τον εκπαιδευτικό που διδάσκει στο τμήμα τη συγκεκριμένη ώρα, χωρίς να τρέχουν ή να σπρώχνονται (ή παραμένουν σε γραμμές στο προαύλιο σε περίπτωση που έχουν Γυμναστική). Έχουν ήδη τελειώσει το φαγητό τους κι έχουν ικανοποιήσει τις σωματικές τους ανάγκες.

Σε περίπτωση άσχημων καιρικών συνθηκών οι μαθητές/μαθήτριες στη διάρκεια του διαλείμματος παραμένουν στους διαδρόμους κρατώντας τις απαραίτητες αποστάσεις ώστε να αεριστεί η αίθουσα διδασκαλίας ή παραμένουν μέσα στην αίθουσά τους, καθισμένοι στα θρανία τους  και με ανοιχτά τα παράθυρα, εφόσον έχουν πάρει την άδεια του εκπαιδευτικού τους.

 

3 – Σχολική Ζωή

Η φοίτηση των μαθητών/τριών, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, είναι υποχρεωτική.

Οι γονείς οφείλουν να ενημερώνουν το σχολείο για τους λόγους απουσίας των μαθητών.

Σε περίπτωση απουσίας του μαθητή από το σχολείο απαιτούνται στοιχεία για τη δικαιολόγηση των απουσιών (υπεύθυνη δήλωση, ιατρική γνωμάτευση κλπ). Επίσης για την απουσία των μαθητών/τριών λόγω του COVID-19 θα ακολουθούνται οι οδηγίες του ΕΟΔΥ και του ΥΠΑΙΘ.

Οι μαθητές/τριες δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους κινητά τηλέφωνα και οποιαδήποτε άλλη ηλεκτρονική συσκευή, ρολόι ή παιχνίδι που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας εικόνας και ήχου καθώς και σύνδεσης με το διαδίκτυο. Ο ανάλογος εξοπλισμός που τους διαθέτει το σχολείο το οποίο φοιτούν χρησιμοποιείται κατά τη διάρκεια της διδακτικής πράξης και της εκπαιδευτικής διαδικασίας γενικότερα και μόνο υπό την εποπτεία/επίβλεψη του εκπαιδευτικού. Το ίδιο ισχύει και για τις εκπαιδευτικές επισκέψεις και δράσεις.

Οι μαθητές/τριες έχουν στην τσάντα τους όλα τα υλικά που χρειάζονται για τα μαθήματα (μολύβια, γόμες, τετράδια κλπ) και για την υγιεινή τους (αντισηπτικό, χαρτομάντιλα), καθώς και το κολατσιό τους. Απαγορεύεται να πίνουν νερό απευθείας από τη βρύση. Προκειμένου να αποφεύγεται η χρήση προσωπικών αντικειμένων από άλλα παιδιά όπου είναι δυνατόν πρέπει να αναγράφονται τα αρχικά του παιδιού ή το όνομά του, π.χ. στα παγουράκια ή στα τσαντάκια. Η χρήση της μάσκας για προστασία από τον Κορονοιό είναι προαιρετική, εκτός κι αν δοθούν νέες οδηγίες από τον ΕΟΔΥ.

Στα διαλείμματα έχουν οριστεί οι ζώνες των εφημεριών. Απαγορεύεται οι μαθητές/τριες να περιφέρονται σε χώρους εκτός ζωνών ή εντός του σχολικού κτηρίου. Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι αίθουσες κλειδώνουν. Κανένα παιδί δεν πρέπει να μένει μέσα στην αίθουσα χωρίς επίβλεψη εκπαιδευτικού.

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/τριες παίζουν, συζητούν και τρώνε τηρώντας τους κανόνες του σχολείου και εφαρμόζοντας τις οδηγίες του ΕΟΔΥ.

Κανένα παιδί δεν παραμένει στο χώρο της τουαλέτας αν δεν υπάρχει συγκεκριμένος λόγος (πλύσιμο χεριών, χρήση της τουαλέτας κλπ).

Μπάλες και παιγνίδια ή άλλα υλικά εκτός των σχολικών ειδών δεν επιτρέπεται να μεταφέρουν οι μαθητές/τριες στο σχολείο. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να ζητήσουν από τα παιδιά να φέρουν υλικά ή αντικείμενα στο σχολείο τα οποία όμως χρησιμοποιούνται αποκλειστικά κατά τη διάρκεια του μαθήματος.

Για οποιοδήποτε παιδαγωγικό ή διδακτικό θέμα αλληλοενημέρωσης γονέων και εκπαιδευτικών θα δοθούν σχετικές οδηγίες οι οποίες θα είναι σύμφωνες με τη κείμενη νομοθεσία και τις εγκυκλίους του ΥΠΑΙΘ.

Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς ζητείται από τους γονείς να επικαιροποιήσουν τα στοιχεία επικοινωνίας τους (τηλέφωνο, ηλεκτρονική διεύθυνση κλπ)

Παιδαγωγικός έλεγχος

Το Σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι, ώστε οι μαθητές να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες. Να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους, να δέχονται τις συνέπειες των πράξεων τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Στο παιδαγωγικό αυτό πλαίσιο οι ποινές που μπορεί να επιβληθούν είναι οι ακόλουθες:

α. Παρατήρηση

β. Επίπληξη

γ. Παραπομπή στο Διευθυντή

δ. Ενημέρωση γονέων

ε. Ενημέρωση Συλλόγου Διδασκόντων

στ. Ενημέρωση Σχολικού Συντονιστή

ζ. Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος

Αρμόδια όργανα για την επιβολή των ποινών των περιπτώσεων α, β και γ είναι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου· της περίπτωσης δ ο/η Διευθυντής με τον εκπαιδευτικό της τάξης· των ε, στ  ο Διευθυντής και ο Σύλλογος Διδασκόντων και της η ο Σύλλογος Διδασκόντων με τη συναίνεση του Συντονιστή Εκπαίδευσης και του γονέα.

Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.

 

4 – Πρόληψη φαινομένων Βίας και σχολικού εκφοβισμού

Η σχολική βία και ο σχολικός εκφοβισμός δεν είναι μεμονωμένα περιστατικά, αποκομμένα από την ευρύτερη κοινωνία. Είναι συμπτώματα βαθύτερων κοινωνικών προβλημάτων και δομικών ελλείψεων της ελληνικής κοινωνίας και του σχολείου. Τα φαινόμενα αυτά δεν είναι παρά η κορυφή του παγόβουνου αυτών των βαθύτερων προβλημάτων. Συνεπώς, για να προληφθούν και ν’ αντιμετωπισθούν, θα πρέπει να αναζητηθούν οι αιτίες που τα προκαλούν αλλά και η ανάπτυξη θετικού και υγιούς σχολικού κλίματος μέσω στο οποίο λαμβάνει χώρα η κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών ενώ παράλληλα επηρεάζεται και η επίδοσή τους στη μαθησιακή διαδικασία.

Το θετικό σχολικό κλίμα ασκεί καθοριστική επίδραση τόσο στους μαθητές όσο και στους εκπαιδευτικούς. Χαρακτηρίζεται από τον αμοιβαίο σεβασμό, την αποδοχή της διαφορετικότητας, την προώθηση της αλληλεγγύης και συνεργασίας μεταξύ όλων των εμπλεκομένων, μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων κτλ.

Ο σχολικός εκφοβισμός εκδηλώνεται με τις εξής μορφές:

  • Ένας από τους πιο συχνούς τρόπους εκφοβισμού είναι η λεκτική βία, η οποία περιλαμβάνει βρισιές, προσβολές, πειράγματα με σεξουαλικά υπονοούμενα, προσβλητικά λόγια
  • Η σωματική βία αναφέρεται σε σκόπιμες σωματικές επιθέσεις π.χ. χτυπήματα, μπουνιές, γρατσουνιές, αρπαγή ή ζημιά προσωπικών πραγμάτων
  • Ο συναισθηματικός εκφοβισμός κατά τον οποίον το άτομο απομονώνεται κοινωνικά, αποκλείεται από κοινωνικές ομάδες και διαδίδονται για αυτό ψευδείς ή διαστρεβλωμένες πληροφορίες.
  • Τα τελευταία χρόνια, κυρίως λόγω της προβολής από τα Μ.Μ.Ε., εμφανίστηκε ακόμη μία μορφή εκφοβισμού, αυτή του διαδικτυακού εκφοβισμού (cyberbullying) που υλοποιείται με τη χρήση της τεχνολογίας. Τέτοια είδη εκφοβισμού είναι τα υβριστικά –προσβλητικά μηνύματα, η διάδοση κακόβουλων φημών μέσω ιστότοπων κοινωνικής δικτύωσης ή email και διαρροή προσωπικών συνομιλιών στο διαδίκτυο.

Τώρα είναι προφανές ότι όλα τα παραπάνω φαινόμενα και οι συμπεριφορές σχολικού εκφοβισμού πρέπει να αναγνωρίζονται από τους   να αντιμετωπίζονται  στα εξής επίπεδα:

  • Σχολείο

Δημιουργία σχολικής επιτροπής κατά του σχολικού εκφοβισμού, όπου συμμετέχουν εκπρόσωποι μελών της σχολικής κοινότητας. Καταγραφή της ύπαρξης φαινομένων σχολικού εκφοβισμού της έκτασης, της ένταση και της σοβαρότητας καθώς και των σημείων του σχολείου όπου λαμβάνουν χώρα τέτοια περιστατικά (π.χ. προαύλιο, τουαλέτες σχολείων κ.λπ.), διεξαγωγή ερευνών που γίνεται συνήθως με την αύξηση της επιτήρησης των μαθητών στο προαύλιο, ώστε ν’ αφανιστούν τα «κρυφά» του σημεία. Επίσης, η παροχή  στα παιδιά ευκαιριών για επαφή και ψυχαγωγία, και ο διαχωρισμός  μικρών  από τα μεγαλύτερα παιδιά περιορίζουν σημαντικά τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη τέτοιων φαινομένων.

  • Τάξη

Συζητήσεις με τους μαθητές στη σχολική τάξη σχετικά με τον ορισμό, τις μορφές, τις επιπτώσεις και τους συμμετοχικούς ρόλους του φαινομένου της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Διαμόρφωση, σε συμφωνία με τους μαθητές, σαφών κανόνων για την αντιμετώπιση του εκφοβισμού, οι οποίοι αναρτώνται σε εμφανές σημείο, ώστε να υπάρχει ένας «κοινός κώδικας» για τις προσδοκίες των μελών της τάξης μεταξύ τους και αποφασίζονται από κοινού οι πιθανές κυρώσεις για τη μη εφαρμογή τους.

Ο εκπαιδευτικός καταβάλλει γενικότερες προσπάθειες για βελτίωση του κοινωνικοσυναισθηματικού κλίματος της τάξης, μέσω της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας. Ειδικότερα, έχει τη δυνατότητα να εργαστεί με δραστηριότητες του Αναλυτικού Προγράμματος, όπως: αξιοποίηση της λογοτεχνίας και της τέχνης, αφηγήσεις, παιχνίδια ρόλων, δραματοποίηση, προβολή βίντεο, χρήση των νέων τεχνολογιών, (για παράδειγμα διαδραστικά παιχνίδια μέσω Η/Υ), «ποιοτικοί κύκλοι συζήτησης» των μαθητών σε τακτά διαστήματα (π.χ. μια φορά την εβδομάδα).

 

5 – Σχολικές εκδηλώσεις – Δραστηριότητες

Οι σχολικές γιορτές, εθνικές, θρησκευτικές ή άλλου τύπου (π.χ. Γιορτή 25ης Μαρτίου, λήξης σχολικού έτους κ.α.) καθώς και οι διδακτικές επισκέψεις, περίπατοι και άλλες δραστηριότητες και προγράμματα (εργαστήρια δεξιοτήτων κτλ) αποτελούν μέρος της σχολικής ζωής και βοηθούν στην αποτελεσματική πραγμάτωση του σχολικού έργου, συνδέουν τη σχολική με την κοινωνική ζωή, συμβάλλουν στην απόκτηση γνώσεων και ανάπτυξη δεξιοτήτων από τους μαθητές και  γι’ αυτό η μη συμμετοχή σ’  αυτές θα επιτρέπεται μόνο αν υπάρχει σοβαρός λόγος.

Η συμπεριφορά και οι υποχρεώσεις των μαθητών κατά τη διάρκειά τους είναι ανάλογη με το υπόλοιπο σχολικό πρόγραμμα.

Σε περίπτωση διδακτικής επίσκεψης- δραστηριότητας ή περιπάτου τηρείται γενικά το ημερήσιο σχολικό διδακτικό ωράριο, ενώ θα υπάρχει ενημέρωση εκ των προτέρων για κάθε περίπτωση αλλαγής του προς γονείς και μαθητές. Το Ολοήμερο λειτουργεί κανονικά.

Στις σχολικές γιορτές και εκδηλώσεις το ωράριο διαμορφώνεται κατά περίπτωση και οι γονείς ενημερώνονται εκ των προτέρων για το πρόγραμμα της γιορτής.

 

6 – Συνεργασία Σχολείου Οικογένειας – Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων

Οι γονείς και κηδεμόνες οφείλουν να συμπεριφέρονται προς όλους τους εκπαιδευτικούς με τη δέουσα ευγένεια, σοβαρότητα, ευπρέπεια και σεβασμό που επιβάλλει το λειτούργημά τους και ο χώρος του σχολείου.

Σε περίπτωση που κάποιος γονέας χρειαστεί, για ειδικό λόγο, να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως τον εκπαιδευτικό της τάξης και να υπογράψει σχετική υπεύθυνη δήλωση. Κανένας μαθητής δεν αποχωρεί από το σχολείο χωρίς συνοδεία.

Οι γονείς και κηδεμόνες για οποιοδήποτε θέμα αφορά την φοίτηση των παιδιών τους θα επικοινωνούν με το σχολείο μόνο τηλεφωνικά στα τηλέφωνα του σχολείου.

Δικαιούνται να έχουν πλήρη και υπεύθυνη ενημέρωση για το παιδί τους και για αυτό ενημερώνονται τακτικά για την πρόοδο και συμπεριφορά του παιδιού τους από το δάσκαλο της τάξης. Για το λόγο αυτό ο εκπαιδευτικός ορίζει ημερομηνία κι ώρα τακτικής συνάντησης κι επικοινωνίας. Για οποιοδήποτε παιδαγωγικό ή διδακτικό θέμα αλληλοενημέρωσης γονέων και εκπαιδευτικών, πραγματοποιείται ανάλογη συνάντηση, σε χρόνο πάντα  εκτός του διδακτικού και εντός του εργασιακού ωραρίου των εκπαιδευτικών (13:30 – 14:00).

Για οποιαδήποτε έκτακτη περίπτωση οι γονείς επικοινωνούν τηλεφωνικά με το σχολείο και κανονίζουν ραντεβού με τη Διεύθυνση. Οι γονείς δικαιούνται και οφείλουν να προσέρχονται στο σχολείο σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία  στις παρακάτω περιπτώσεις:

  • Μια φορά το μήνα για να πληροφορούνται την πρόοδο και τη διαγωγή των μαθητών. (Η διαδικασία αυτή μπορεί να γίνει και με άλλους τρόπους: τηλεφωνικά ή με τηλεδιάσκεψη πάντα όμως σε συνεννόηση με τον εκπαιδευτικό )
  • Στο τέλος κάθε τριμήνου για τη βαθμολογία. Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση αδυναμίας προσέλευσης, οι έλεγχοι θα δίνονται μετά από τηλεφωνική επικοινωνία του γονέα – κηδεμόνα με τον εκπαιδευτικό της τάξης σε κλειστό φάκελο.
  • Όσες φορές κληθούν εκτάκτως από τον δ/ντή ή τον εκπαιδευτικό της τάξης
  • Στις πολιτιστικές εκδηλώσεις του Σχολείου
  • Στις ειδικές συγκεντρώσεις Γονέων και Κηδεμόνων
  • Στο τέλος κάθε διδακτικού έτους για τους τίτλους προόδου –σπουδών.
  • Κάθε φορά που δημιουργείται ένα θέμα το οποίο σχετίζεται με ένα συγκεκριμένο μαθητή και πρόκειται να απασχολήσει το σχολείο, ο πρώτος που ενημερώνεται είναι ο γονέας – κηδεμόνας, ο οποίος με τη σειρά του θα πρέπει να συνεργαστεί με το σχολείο. Για τη συμμετοχή του μαθητή σε ορισμένες σχολικές εκδηλώσεις είναι απαραίτητο να υπάρχει έγκριση του κηδεμόνα, όπως ορίζεται από την κείμενη νομοθεσία. Επίσης το σχολείο μπορεί να ζητήσει τη γνώμη ή την έγκριση του Γονέα -Κηδεμόνα για κάποιες άλλες εκδηλώσεις, για τις οποίες δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη. Αυτή η συνεργασία εμπεριέχει σημαντική ευθύνη και πρέπει να γίνεται με προσοχή.

Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις που μεταφέρουν οι μαθητές (και αναρτώνται στον πίνακα ανακοινώσεων της κεντρικής εισόδου και στην ιστοσελίδα), τα mail ενημέρωσης που αποστέλλονται από τη διεύθυνση και ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του σχολείου.

Οφείλουν ακόμη να γνωστοποιούν στο δάσκαλο της τάξης και στη διεύθυνση κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή.

Κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να νουθετεί, να επιπλήττει ή να τιμωρεί ΚΑΝΕΝΑ ΠΑΙΔΙ στο χώρο του σχολείου. Όταν υπάρχει οποιοδήποτε πρόβλημα, συζητήστε το πρώτα με τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό (του μαθητή που δημιουργεί το πρόβλημα) και στη συνέχεια  αν δεν επιλυθεί  με τον Διευθυντή.

Γενικότερα, κανένας ανήλικος ή ενήλικος δεν έχει δικαίωμα να βρίσκεται στο κτήριο ή στο προαύλιο του σχολείου χωρίς να ενημερώσει τους εκπαιδευτικούς.

Σε περίπτωση που κάποιος από τους γονείς του μαθητή δεν έχει την κηδεμονία του οφείλει να ενημερώσει άμεσα το σχολείο.

Σε περίπτωση απουσίας μαθητή, και ιδιαίτερα μακροχρόνιας ή επαναλαμβανόμενης, είναι απαραίτητο να ενημερώνεται έγκαιρα το σχολείο. Το τηλέφωνο του σχολείου (2385081012) είναι στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε ενημέρωση. Παρακαλούμε βεβαιωθείτε ότι οι δάσκαλοι έχουν όλα τα τηλέφωνά σας.

Ο γονέας-κηδεμόνας μαθητή που συλλαμβάνεται να προκαλεί βανδαλισμούς στη σχολική περιουσία παραπέμπεται στην αρμόδια σχολική επιτροπή για την αποκατάσταση των ζημιών.

Τέλος οι γονείς και κηδεμόνες οφείλουν να συμμετέχουν στις συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων τους (τηλεδιάσκεψη ή δια ζώσης αν το επιτρέψουν οι συνθήκες) και να συνδράμουν στη εύρυθμη λειτουργία τους.

 

7 – Ποιότητα σχολικού χώρου

Η καλλιέργεια της αίσθησης της ευθύνης στους μαθητές όσον αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα στη σχολική στοχοθεσία και να είναι βασικό στοιχείο της κουλτούρας του σχολείου.

Ως σχολικό χώρο ορίζεται όχι μόνο ο αύλειος χώρος και οι κτιριακές εγκαταστάσεις (αίθουσες, γραφεία, βιβλιοθήκη, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, διάδρομοι, τουαλέτες κτλ) αλλά και όλη η υλικοτεχνική υποδομή του σχολείου (διαδραστικοί πίνακες υπολογιστές, αθλητικό υλικό  κτλ).

Βασική επιδίωξή μας αποτελεί η καθαριότητα, η προσοχή και συντήρηση όλων των παραπάνω καθώς μέσω αυτών όχι μόνο διεξάγεται ομαλά και απρόσκοπτα η μαθησιακή διαδικασία αλλά ταυτόχρονα διαμορφώνονται οι συνειδήσεις και οι ψυχές των παιδιών αποκτώντας θετικές  αξίες και πρότυπα.

Κακή χρήση, φθορές και ζημιές της σχολικής περιουσίας αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητες του σχολείου και παιδαγωγικά εθίζουν  τους μαθητές και αυριανούς πολίτες στην απαξίωση της δημόσιας περιουσίας.

Έτσι μαθητής ή μαθήτρια που θα προκαλέσει  φθορά είτε ηθελημένα είτε όχι θα ελεγχθεί για την παραβατική αυτή συμπεριφορά και θα εφαρμοστούν οι ανάλογες συνέπειες αναλόγως της φθοράς και της υπαιτιότητας. Η δε ζημιά θα αποκαθίσταται άμεσα βαρύνοντας εξολοκλήρου τον κηδεμόνα του μαθητή.

 

 

 

Βιβλιογραφία

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης   Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 13423/ΓΔ4/2021 ΦΕΚ 491/Β/9-2-2021

https://www.e-nomothesia.gr/kat-ekpaideuse/deuterobathmia-ekpaideuse/upourgike-apophase-13423-gd4-2021.html

Οργάνωση και λειτουργία Δημοτικών Σχολείων. ΠΔ 201/1998.

https://11sxoleio-pf.gr/index.php/e-ekpaidefsi/nomothesia/nomoi-2/314-p-d-201-1998-organosi-kai-leitourgia-dimotikon-sxoleion-1998

Οργάνωση και λειτουργία Δημοτικών Σχολείων Προεδρικό Διάταγμα 79/2017 : Οργάνωση και λειτουργία νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων.

https://www.e-nomothesia.gr/kat-ekpaideuse/protobathmia-ekpaideuse/proedriko-diatagma-79-2017-fek-109a-1-8-2017.html

Καθηκοντολόγιο Εκπαιδευτικών

(ΦΕΚ 1340/2002 – Φ.353.1/324/105657/Δ1/2002)

Βασικές αρχές κανονισμού λειτουργίας σχολείων-ΥΠΕΠΘ.

http://www.fa3.gr/nomothesia_2/nomoth_education/body.htm

Παρουσίαση και ανάλυση των δράσεων και πρωτοβουλιών για την πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού σε μικρό, μέσο και μακρό επίπεδο σε Ελλάδα και   το εξωτερικό. Κεφάλαιο 6.

https://kmaked.pde.sch.gr/site/attachments/article/1065/kefalaio6.pdf

Ποιότητα του σχολικού χώρου, επάρκεια και καταλληλόλητα της υλικοτεχνικής υποδομής και το εκπαιδευτικό έργο http://ikee.lib.auth.gr/record/303075?ln=el

 

 

Sitaria Florinas